Bespaar je de energie

Steeds vaker hoor ik mensen in de omgeving die worden gebeld om over te stappen van energieleverancier. Later blijkt dat de aanbieding die zij kregen toch niet is zoals zij verwacht hadden. In dit blog praat ik over de manier hoe resellers werken en waar je op moet letten voordat je een contract ondertekent.
Photo by Karsten Würth on Unsplash

Onlangs plaatste ik op Twitter een draadje over agressieve verkoop van energiecontracten, vooral gericht op ouderen en hoe mijn oudere buren hier bijna de dupe van zijn geworden. Dit draadje kun je hier in zijn volledigheid lezen. Wat ik niet verwacht had zijn de grote aantallen reacties die hieruit voort kwamen. Veel persoonlijke verhalen van mensen die hetzelfde meegemaakt hebben of dit bij ouderen in hun omgeving gezien hebben. Naar aanleiding van deze reacties schrijf ik dit blog om advies te geven betreffende het afsluiten van een energiecontract.

Voordat ik begin moet ik een kleine correctie geven over het draadje wat ik op Twitter geschreven heb. Ik heb de energiebelasting opnieuw berekend. Dit klopt niet, mijn fout. Het genoemde bedrag in het draadje, € 527,17, is correct en krijgt ieder huishouden. Echter betalen mijn buren alsnog geen € 43,93 minder per maand. In 2019 was de vermindering energiebelasting € 311,62 wat inhoudt dat zij over het hele jaar 2020 (527,17-311,62=) € 215,55 minder energiebelasting betalen in vergelijking met 2019. Dit komt neer op € 17,96 per maand en niet € 12,18 zoals ik had uitgerekend.

Neem de tijd.

De informatie die je in dit blog vindt, is de informatie die ik persoonlijk belangrijk vind voordat je akkoord gaat met een energiecontract. Vanuit mijn eigen ruime ervaring in de sales en de trainingen en cursussen die ik daarvoor gehad heb. In dit blog ga ik verder in op de manier hoe telefonische verkoop van energieleveranciers, en dan voornamelijk resellers, te werk gaan. Mij zul je niet horen zeggen dat resellers oplichters zijn, zij hebben een slimme en snelle manier van verkopen waarvan ik vind dat dit veel transparanter zou moeten zijn om een hoop ellende en frustratie bij jou, de klant, te besparen. Dit komt voornamelijk voor bij kwetsbare groepen zoals ouderen of mensen met een beperking die makkelijk te beïnvloeden zijn

Heb je geen zin onderstaande informatie te lezen over telefonische verkoop van energieleveranciers? Klik dan hier om direct naar ‘Regel het zelf’ te gaan.

De reseller.

Laten we beginnen met de telefonische verkoop die vaak als agressief beschouwd wordt. 9 van de 10 keer word je niet gebeld door de energieleverancier zelf maar door resellers die een contract aanbieden via de leverancier. De mensen die je aan de telefoon krijgt zijn echte sales mensen. Keiharde verkoop. Hier worden zij streng op geselecteerd. Logisch, want zij krijgen meestal bovenop hun uurloon, die niet al te hoog ligt, een dikke provisie per verkocht contract. Hier zitten vaak wel wat haken en ogen aan. Deze provisie krijgen zij meestal pas op het moment als de 14 dagen bedenktijd van de klant voorbij zijn, zodra het contract bindend is.

Ik praat bewust over resellers. In het draadje over mijn buurman was hij er van overtuigd dat hij zijn huidige leverancier aan de telefoon had (NLE) en dat het over een vernieuwing van zijn contract ging met een lagere prijs. Wat hij even vergeten was, is dat wij vorig jaar samen met hem zijn contract geregeld hebben en voor 3 jaar hebben vastgezet, na lang uitzoekwerk bleek dat het beste en voordeligst voor hun situatie. Er is namelijk 1 ding heel belangrijk om te weten, en ik ga dit even heel onbeschoft in hoofdletters doen: JOUW HUIDIGE LEVERANCIER BELT JOU NIET OP OM JE CONTRACT TE VERLENGEN OF JE PRIJS OMLAAG TE KRIJGEN! Waarom zouden zij jou bellen? ZE HEBBEN JE AL! Je betaalt al! Dan zouden ze toch gek zijn jou te bellen om minder te gaan betalen? Dit geldt niet alleen voor je energiecontract maar ook voor je internet, je mobiele telefoon, je weekblad of welk abonnement je ook hebt lopen(!).

Nu zeg ik niet dat alle telefonische verkoop van resellers slecht is maar er is zeker een onderscheid te maken tussen de kwaliteit die geboden wordt. Laten we voorop stellen dat zij jou nodig hebben. Jij hun niet. Jij hebt al een contract lopen, je hebt al stroom en eventueel gas. Het is niet zo dat jij zonder komt te zitten als jij niet op het aanbod ingaat.

Even over de contracten die zij aanbieden in het gesprek wat zij met jou gaan voeren. Vaak is het zo dat je bij een reseller geen contract van 1 jaar af kan sluiten. Dit heeft te maken met dat een energiemaatschappij weinig tot niks kan verdienen op een klant met een jaarcontract. Hier krijgt de reseller meestal ook geen provisie over waardoor dit ook niet meegenomen wordt in het aanbod.

Een jaarcontract verdient een energieleverancier weinig op maar zodra jouw contract afloopt en je meegaat in het variabele tarief gaan ze goed verdienen. Zelfde geldt voor een 3-jarig contract. Hier verdienen ze al een stuk meer op dan dat 1-jarige contract en mits je een reminder ergens hebt vastgezet, ben jij waarschijnlijk na 3 jaar vergeten dat je contract afloopt. Je bent al gewend aan deze situatie en je hebt stroom en gas. Iets waar je niet elke dag mee bezig bent. Ook na die drie jaar wordt jouw contract stilzwijgend verlengt per maand en ga je ook mee in het variabele tarief. En geef ze eens ongelijk. Een bedrijf moet ook geld verdienen. Zo werkt het nou eenmaal.

Je wordt gebeld.

Je telefoon gaat over. Je krijgt een dame of heer aan de telefoon en die opent vaak met deze zin: ‘Ik zou u nog even terugbellen zoals een tijdje terug afgesproken.’. Dit is het creëren van twijfel bij de potentiële klant. Heb ik dat echt afgesproken? Ben ik dat vergeten? Door die openingszin laten mensen de verkoper al vaak hun verhaal doen, want er was een afspraak gemaakt terug te bellen. Toch? Of toch niet? Ik kan iedereen namelijk garanderen dat ik geen afspraak maak om teruggebeld te worden want ik regel altijd alles zelf.

Echter is de kans klein dat ieder hun partner bij een maatschappij werkt. De ‘ik zou terugbellen’ zin is in grote (sales) lijnen een geweldige opening, er is namelijk een gesprek, de potentiële klant wordt meteen aan het denken gezet. De kans is hierdoor kleiner dat je vraagt wie je nu eigenlijk echt aan de telefoon hebt.

Vanaf hier begint het bekende sales praatje. Dit geldt voor alles wat je aanschaft, in winkels, telefonische verkoop, waar dan ook. Maar wat ik al aangaf. Onderscheid.

Als de verkoper een goed verhaal gehouden heeft, je gouden bergen belooft heeft, ga jij akkoord met het toesturen van een offerte. Deze wordt meestal naar jouw email-adres gestuurd. Je bent nu letterlijk 1 druk op de knop verwijdert van het accepteren van een contract. Maar heb je wel gelezen? Echt gelezen? In de bijlage van de offerte worden altijd de voorwaarden van het contract meegestuurd.

LEZEN!

En hier komen we bij het onderscheid van aanbieders. Want hier ga jij lezen en die tijd moeten zij jou geven! Een reseller beschreven zoals in het draadje heeft geen tijd om jou alle voorwaarden te laten lezen. Sterker nog, zij heeft bepaalde dingen niet verteld aan jou, zij wil helemaal niet dat jij die voorwaarden leest. Bijvoorbeeld dat de boete, die je bij vroegtijdig verlaten van je huidige leverancier krijgt, niet in 1x vergoed wordt door de nieuwe maatschappij maar over 4 jaar. De € 100,- cashback, zelfde verhaal. Grote kans namelijk dat jij daar ook niet naar gevraagd hebt.

Je gaat er eigenlijk vanuit dat je dit na de 14 dagen bedenktijd op je rekening krijgt en als dit niet gebeurd ga je bellen waar dat geld blijft. Zij wijzen jou op dat moment op de voorwaarden. Shit! Maar dat is je niet verteld! En nu zit je met een contract die je niet meer kunt annuleren en waar je nu dus duurder uit bent dan dat je was. Jij bent boos, de reseller blij. Geloof mij dat de reseller die jij aan de telefoon hebt gehad er geen minuut minder om slaapt dat jij nu boos bent. De klacht die jij hoogstwaarschijnlijk in gaat dienen komt namelijk niet bij hem of haar terecht, jij gaat op hoge poten de energiemaatschappij zelf mailen die jou dat contract niet direct verkocht heeft.

Zoals al eerder gezegd zie je dit soort verkopen dat vooral ouderen en kwetsbare mensen hier de dupe van worden. Daarom mijn advies om 1 keer in de zoveel tijd te gaan zitten met bijvoorbeeld je ouders om te kijken of er contracten aflopen of diensten vernieuwd moeten worden.

Mag die aanbieding dan wel?

Het is meer dan normaal dat je, vooral met een contract van meerdere jaren, je de cashback of vergoeding van je boete verdeelt krijgt over de jaren dat het contract gaat lopen. Deze verrekening wordt vaak gedaan tijdens je jaarafrekening. Hier is niks raars aan. De boete die de nieuwe leverancier eventueel voor je gaat betalen is een dure koop voor hun. Daarom verdelen ze die over de looptijd van je contract, vaak 3 jaar, zodat ze zeker weten dat jij niet tussentijds vertrekt naar een ander. Bij 1-jarige contracten betalen zij die korting of cashback na het verlopen van dat jaar. Zij zullen dan eerst de eindafrekening, indien je bij moet betalen, verrekenen met dat bedrag.

Echter is de transparantie hierover nogal discutabel. Waar je bij de grotere aanbieders deze informatie vaak direct krijgt te lezen voordat je een formulier invult om over te stappen, heb ik tot nog toe nog geen telefonische verkoper meegemaakt die mij deze informatie vrijwillig deelt. Er wordt een rookgordijn aan informatie opgetrokken, die vol met jargon zit, dat het wel goed móét zijn, toch? Nee. Een goede aanbieder spreekt dezelfde taal als de consument en begint niet over moeilijke belastingen of transportkosten waar de meeste mensen geen kaas van hebben gegeten.

Daarnaast kan ik ook geen aanbieder vinden die niet de kans pakt een korting of boetevergoeding te gebruiken als welkomstcadeau. Wel zit er een groot verschil tussen de transparantie over deze kortingen. Wat ik vaak zie, voor het afsluiten van de overeenkomst, dat veel leveranciers deze korting op de offerte verrekenen met het indicatieve maandbedrag. Na het bevestigen van de offerte komt het maandbedrag dan altijd hoger uit dan eerst ‘indicatief’ vermeldt omdat zij die korting pas na een jaar, of zelfs 3 jaar, uitbetalen. Hierover lees je verder in dit blog onder ‘Regel het zelf‘.

Stel je wil wel akkoord gaan met een dergelijk contract, vraag of zij jou terug kunnen bellen over een uur zodat jij alles goed door kan lezen. Vaak krijg je dan de vraag wat er niet duidelijk is. Hier kan je aangeven dat het duidelijk is maar jij graag eerst alles op je gemak door wil lezen voordat je iets accepteert. Alle vragen die hieruit voortkomen kun je bespreken zodra zij terugbellen. Kom je er zelf niet uit? Vraag iemand in jouw omgeving (vrienden, kinderen, buren etc) mee te kijken en alle kleine letters goed te lezen, desnoods een berekening te maken. Geven zij jou niet de mogelijkheid om teruggebeld te worden? Stop dan het gesprek en teken niks. Laat je ook niet onder druk zetten. Klik hier om te kijken waar je precies op ‘moet’ letten.

Regel het zelf

Maar als ik heel eerlijk mag zijn, je kunt alles zelf regelen. Misschien komt het omdat ik zelf uit de sales kom, maar iets kopen via de telefoon is met geen één dienst of product nodig. Die tussenpersoon kost geld en maakt het product of de dienst die zij aanbieden automatisch al duurder dan als je dit zelf regelt. Alles is tegenwoordig te vinden op het wereldwijde web.

Zelf sta ik niet zo te juichen om derdehands leveranciers. Leveranciers waar je eigenlijk nog nooit van gehoord hebt en vaak telefonisch, een betere aanbieding kunnen doen dat de grotere aanbieders. Daar komen vaak de kleine lettertjes kijken waar je achteraf duurder uit bent dan in eerste instantie afgesproken. De bekendere leveranciers kunnen jou vaak een prima aanbod doen. In de meeste gevallen is dat een contract van 1 of 3 jaar. Maar eerst gaan we kijken waar we op moeten letten voordat je een nieuw contract tekent.

Waar let je op?

Wat betaal je nu?

En daarmee bedoel ik niet het maandbedrag wat je nu betaalt. Ik doel op wat je nu daadwerkelijk betaalt:
– Per kWh elektra
– Per m3 gas (indien van toepassing)
– Vaste leveringskosten elektriciteit
– Vaste leveringskosten gas (indien van toepassing)
Deze kosten kun je terugvinden op je nota, meestal kun je online een account aanmaken bij je huidige provider als je dat nog niet gedaan hebt. Let op de nota of de prijzen inclusief BTW of exclusief vermeld worden.

Vergelijk dit allemaal met de offerte die je van de nieuwe aanbieder ontvangen hebt. Ga je meer betalen per kWh, per m3 en/of met leveringskosten maar staat er een lager bedrag per maand op de offerte in vergelijking met wat je nu betaalt? Dan betekent dit dat jij einde van het jaar waarschijnlijk een redelijke forse nota kan verwachten.

Hoe lang duurt de overeenkomst?

Hier kan ik heel kort over zijn. Het jaartal wat op de offerte staat is het aantal jaren dat je vast zit in contract. Dit is nooit een advies periode zoals de dame aan de telefoon mijn buurman wijs probeerde te maken. Eerder overstappen resulteert in een boete die niet altijd door de nieuwe leverancier overgenomen wordt.

Die geweldige korting of cashback.

Hier ga jij de kleine letters lezen. Nu wordt het interessant. Hoe ga jij die korting of cashback krijgen en hoe vergoeden ze eventueel jouw boete bij vroegtijdig verlaten van je huidige aanbieder. Wat ik eerder al uitgelegd heb, is dat het heel normaal is dat de nieuwe leverancier die cashback of korting pas gaat uitkeren na 1 jaar of verspreiden over een 3-jarig(of langer) contract en dat zij dit bedrag bijna altijd wel verrekenen met jouw jaarnota (indien je bij moet betalen).

Tijdens het afsluiten van een contract worden er altijd voorwaarden geleverd. Vaak wordt er naast de gewone voorwaarden een apart bestand bij de offerte gevoegd die ‘Voorwaarden korting’ of ‘Actievoorwaarden’ heet. Lees deze goed door! Deze voorwaarden zijn bindend en niet onderhandelbaar.

Klantenservice

Hoe goed bereikbaar is de nieuwe leverancier? Een klantenservice maakt of breekt een bedrijf. Je vindt over elk bedrijf een regen van klachten op internet. Geen bedrijf is perfect en Hollanders houden van klagen. Het gaat er op dit moment om hoe deze klachten afgehandeld worden of hoe vriendelijk de klantenservice is. Een voorbeeld van een bedrijf die veel tijd en moeite in hun klantenservice steekt is bijvoorbeeld Bol.com.

Kom je er evengoed niet uit? Vraag iemand in jouw omgeving je helpen. Vier ogen zien meer dan twee. Probeer daarnaast een beetje waakzaam te zijn voor de mensen in jouw omgeving die hier niet zo handig in zijn of vatbaar zijn voor snelle verkoop praatjes. Het kan een hoop frustratie schelen maar vooral ook een hoop geld.

Ik hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen scheppen omtrent telefonische verkoop van energiecontracten. Schroom niet dit blog te delen en mensen wat meer op weg te helpen.


Heb je genoten van dit artikel? Je kunt dit artikel waarderen door een donatie te doen. Zo hoef ik mijn artikelen niet achter een betaalmuur te plaatsen, blijven deze toegankelijk voor iedereen en kan ik dit soort artikelen blijven schrijven.

Alvast bedankt!

Totaal: € -